15 فوریه 2023- طبق یافته های یک بررسی سیستماتیک، هایپرگلایسمی در بارداری (HIP) با افزایش فشار خون در فرزندان مرتبط است.

به طور کلی، این مطالعه خطر افزایش فشار خون سیستولیک (SBP) و فشار خون دیاستولیک (DBP) را در فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به هایپرگلایسمی کلیو هایپرگلایسمی مرتبط با دیابت بارداری نشان داد. یافته‌های این مطالعه که در Diabetology & Metabolic Syndromeمنتشر شده است، نشان می‌دهد که مداخلات پیش از تولد با هدف کاهش هایپرگلایسمی، ممکن است برای کنترل فشار خون در فرزندان مفید باشد.

هایپرگلایسمی در بارداری، به افزایش قند خون برای اولین بار در هر زمانی از بارداری گفته می شود. این بیماری را می توان به دیابت در بارداری (DIP)، شامل دیابت قندی نوع 2 و دیابت قندی نوع 1 و دیابت بارداری، تقسیم کرد.

هایپرگلایسمی، به عنوان یک عامل خطر برای افزایش فشار خون پیشنهاد شده است. با این حال، شواهد تجربی متناقض هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، دکتر Xinyue Zhangو همکارانش، از دانشگاه ژجیانگ در هانگژو در چین، با انجام یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، قصد داشتند شواهد فعلی را در مورد ارتباط بین هایپرگلایسمی و فشار خون بالا در فرزندان، بررسی کنند.

برای این منظور، محققان پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را جستجو کردند تا مقالات منتشر شده از ابتدا تا فوریه 2021 را شناسایی کنند. هر مقاله به طور مستقل از نظر کیفیت، بررسی شد. اثرات به طور جداگانه در گروه هایی بر اساس جنسیت فرزندان، وضعیت درمان مادر با انسولین، سطح اقتصادی، منطقه ی تولد مادری(قومیت)، سال انتشار، و اندازه گیری فشار خون، ارزیابی شد. محققان 23 مطالعه شامل 88695 فرزند را وارد این متاآنالیز نمودند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

·        فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک فرزندان متولد شده از زنان مبتلا به هایپرگلایسمی، در مقایسه با فرزندانی که مادرانشان در دوران بارداری دارای قند خون طبیعی بودند، بالاتر است- میانگیناختلاف فشار خون سیستولیک 1.90 میلی متر جیوه، و میانگین اختلاف فشار خون دیاستولیک 0.87 میلی متر جیوه بود.

·        تجزیه و تحلیل های زیرگروهی نشان داد که به نظر می رسد دیابت بارداری تأثیرات متفاوتی بر فشار خون فرزندان بر اساس جنسیت فرزندان، سال انتشار مقاله، منطقه ی تولد مادری(قومیت مادر) و سطح اقتصادی خانوار، اندازه گیری فشار خون و وضعیت درمان مادر با انسولین، داشته باشد.

محققان نوشتند: بررسی ما نشان می‌دهد که دیابت بارداری ممکن است منجر به افزایش DBPو SBPدر فرزندان شود، همچنین این مطالعه شواهدی برای خطرات قلبی عروقی جنین ناشی از HIPرا ارائه داد. این بررسی همچنین نشان داد که فشار خون پس از سال 2011 یا زمانی که مادران تحت درمان با انسولین نبودند، به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

محققان اظهار داشتند که همه ی این عوامل نشان می دهد که تغییرات در مکانیسم های اپی ژنتیکی ممکن است بر شروع و پیشرفت بیماری های متابولیک تأثیر بگذارد، که نیاز به تحقیقات با کیفیت تر را در آینده نشان می دهد. آنها همچنین بر اهمیت درمان پزشکی و ارتقای سلامت متناسب با توسعه اجتماعی، تاکید کردند.

رفرانس:

Zhang, X., Wang, Y., Xiao, W. et al. Hyperglycaemia in pregnancy and offspring blood pressure: a systematic review and meta-analysis. Diabetol Metab Syndr 15, 10 (2023). https://doi.org/10.1186/s13098-023-00978-2

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/high-blood-sugar-in-pregnancy-tied-to-elevated-bp-in-offspring-study-107031